អ្នកជំនាញអប់រំអះអាងពីភាពជោគជ័យនៃកម្មវិធីអប់រំពហុភាសាដល់សហគមន៍ជនជាតិដើម​ភាគតិច

អត្ថបទដោយ៖
CPA

ភ្នំពេញ៖ជនជាតិភាគតិចត្រូវបានគេដឹងថា មានវត្តមាននៅតាមបណ្ដាខេត្តភាគឦសានរបស់កម្ពុជា ហើយមានការរស់នៅតាមបែបជាសហគមន៍។ ពួកគេភាគច្រើននៅប្រើប្រាស់ភាសាកំណើតរបស់ខ្លួន ដើម្បីប្រា ស្រ័យទាក់ទងគ្នា ហើយក្នុងតំបន់មួយចំនួនទៀតសោត ចេះតែត្រឹមតែភាសាកំណើត​ប៉ុណ្ណោះ។

ការណ៍នេះបានក្លាយជាឧបសគ្គមួយចំនួន ជាពិសេសលើការទំនាក់ទំនងជាមួយប្រជាជនកម្ពុជាដែល ប្រើប្រាស់ភាសាខ្មែរ។ មួយផ្នែកទៀត គឺកង្វះនូវសាលាអប់រំទាំងភាសាកំណើត ទាំងភាសាជាតិ ដែល​នាំឱ្យក្រុមជនជាតិភាគតិចទាំងនោះ ចេះត្រឹមតែការភាសាទំនាក់ទំនង ហើយមិនអាចសរសេរ​បាន។

អង្គភាពជំនាញនៃក្រសួងអប់រំ កំណត់នូវបញ្ហាមួយចំនួនដែលរារាំងដល់ការអនុវត្តកម្មវិធី និងការចូល​រៀនរបស់កុមារជនជាតិភាគតិច​ ដែលរួមមានជាអាថិ៍ កង្វះអ្នកចេះភាសាទាំងពីរ (ភាសាកំណើត និងភាសាជាតិ)​ បញ្ហាជីវភាពរបស់ឪពុកម្ដាយដែលប៉ះពាល់បន្តដល់លទ្ធភាពបញ្ចូនកូនទៅរៀន និង​បញ្ហាសាលារៀននៅឆ្ងាយពីសហគមន៍ជនជាតិភាគតិច។

ការអនុវត្តកម្មវិធីអប់រំពហុភាសាបានដំណើរការអស់រយៈពេល២០ឆ្នាំមកដោយ នាយកដ្ឋានអប់រំ​ពិសេស​បានបណ្ដុះបណ្ដាល​កុមារជនជាតិភាគតិចមួយចំនួន និងដែលមកដល់ពេលបច្ចុប្បន្ន ពួកគេ កំពុងបង្រៀនបន្តទៅដល់កុមារផ្សេងៗទៀត។

គ្រូបង្រៀនម្នាក់ដែលជាអតីតសិស្សថ្នាក់អប់រំពហុភាសា នៅស្រុកបកែវ ខេត្តរតនៈគិរី បានឱ្យដឹងថា កុមារជនជាតិភាគតិចនៅក្នុងសហគមន៍របស់លោកបច្ចុប្បន្នមានការប្រែប្រួលខ្លាំងណាស់។ ការប្រែ ប្រួលដែលលោករៀបរាប់នេះគឺផ្ដោតលើចំណេះដឹង និងសេដ្ឋកិច្ចគ្រួសារនីមួយៗ។

លោក ក្វាស់ ភ្លើង គ្រូបង្រៀនថ្នាក់អប់រំពហុភាសាបានរៀបរាប់ថា៖ «ខ្ញុំចាប់ផ្ដើមការអប់រំចាប់តាំងពីឆ្នាំ ២០១៥ ដោយកាលនោះខ្ញុំនៅជាគ្រូសហគមន៍នៅឡើយ! រហូតដល់ឆ្នាំ ២០១៧ទើបក្រសួងអប់រំ បានបញ្ចូលខ្ញុំទៅជាគ្រូពេញសិទ្ធិ និងមានក្របខណ្ឌរដ្ឋ។»

គ្រូបង្រៀនជនជាតិទំពួនរូបនេះរៀបរាប់បន្ថែមថា នៅក្នុងឆ្នាំសិក្សាថ្មីនេះ​មានសិស្សចំនួន ១២៥នាក់ ដែលពួកគេសុទ្ធសឹងតែជាកុមារជនជាតិភាគតិច។ រីឯសាលាសហគមន៍ដែលលោកកំពុង​បង្រៀន​គឺមានចំនួន៦ថ្នាក់ ដែលជាថ្នាក់​បឋមសិក្សា។

ក្នុងរយៈពេលដែលលោកធ្វើការជាអ្នកអប់រំប៉ុន្មានឆ្នាំមកនេះ លោកបានសម្គាល់ឃើញពីការផ្លាស់ប្ដូរ ជាច្រើនលើក្រុមកុមារតូចៗ ដែលជាធនធានមនុស្សដ៏សំខាន់ទៅថ្ងៃអនាគត។ សម្រាប់អ្នកដែលបាន បញ្ចប់ការសិក្សាសព្វគ្រប់ ភាគច្រើនកំពុងបំពេញការងារជាគ្រូបង្រៀន ជាអ្នករកស៊ីដែលមានទំនាក់ ទំនងជិតស្និតជាមួយប្រជាជនខ្មែរ និងមួយផ្នែកទៀតបម្រើការងារឱ្យអង្គការក្រៅរដ្ឋាភិបាលដើម្បី ការអភិវឌ្ឍសហគមន៍តែម្ដង។

លោកបញ្ជាក់ផងដែរថា៖ «នៅមានបញ្ហាមួយចំនួនតូចទៀត ដែលលោកកំពុងជួបប្រទះ គឺការចំ​ណាក ស្រុកទៅធ្វើការរបស់ឪពុកម្ដាយ ដែលប៉ះពាល់ដល់ការសិក្សារបស់កូនៗ»។ ប៉ុន្តែយ៉ាងណា​ ដើម្បីធានា ដល់ការទទួលបានការអប់រំគ្រប់ៗគ្នា លោកគ្រូផ្ទាល់បានចុះទៅជួបណែនាំឪពុកម្ដាយ ដើម្បីផ្ដល់​ឱកាសឱ្យកូនបានចូលសាលារៀនវិញ។

ចំពោះថ្នាក់ដឹកនាំការិយាល័យផែនការនិងកិច្ចសហប្រតិបត្តិការនៃនាយកដ្ឋានអប់រំពិសេសវិញ ក៏បាន​មើល​ឃើញពីការវិវត្តិរបស់សហគមន៍ក្នុងស្រុកបកែវនេះផងដែរ។

លោក ប៉ែន ចាន់កាណាប់ ប្រធានការិយាល័យផែនការ និងកិច្ចសហប្រតិបត្តិការ នៃនាយកដ្ឋាន​អប់រំពិសេស ទទួលបន្ទុកលើការអនុវត្តកម្មវិធីអប់រំពហុភាសា នៅកម្រិតមត្តេយ្យសិក្សា និងបឋម​សិក្សាបានឱ្យដឹងថា ក្រុមជនជាតិភាគតិចទាំងនេះរស់នៅឆ្ងាយពីទីប្រជុំជន ហើយពួកគេ​និយាយ​តែភាសាកំណើតក្នុងសហគមន៍​ប៉ុណ្ណោះ ដូច្នេះហើយអ្នកដែលចេះនិយាយខ្មែរគឺមានតិចណាស់។

លោកបន្តថា ក្រសួងធ្លាប់បញ្ជូនគ្រូក្របខណ្ឌទៅបង្រៀននៅតំបន់ជនជាតិដើមភាគតិច ប៉ុន្តែគ្រូនិង​សិស្ស​មិនអាច​ទំនាក់ទំនងគ្នានិងយល់គ្នាបាន ហេតុនេះហើយទើបមានបង្កើតកម្ម​វិធីអប់រំពហុភាសា​ឡើង ដោយជ្រើសរើសគ្រូសហគមន៍ ដែលចេះនិយាយភាសាកំណើតនិងភាសា​ខ្មែរឱ្យបង្រៀន​ពួកគាត់តែម្ដង។

លោកបញ្ជាក់បន្ថែមថា៖ «កម្មវិធីអប់រំពហុភាសាគឺជាកម្មវិធីសិក្សាស្ពាន​ចម្លងពីភាសាកំណើតទៅ​ភាសាជាតិ ដោយអនុវត្តត្រឹមថ្នាក់ទី១-៣ តាមគំរូដែលអនុម័ត​ដោយក្រសួង​អប់រំ»។

លោកបញ្ជាក់ថា ការអប់រំជាក់ស្ដែងរួមមាន៖ ថ្នាក់ទី១ ត្រូវរៀនភាសាកំណើត៨០ភាគរយ និងភាសា​ខ្មែរ២០ភាគរយ ថ្នាក់ទី២ ត្រូវរៀនភាសាកំណើត៦០ភាគរយ និងភាសាខ្មែរ៤០ភាគរយ ថ្នាក់ទី៣ ត្រូវរៀនភាសា​កំណើត៣០ភាគរយនិងភាសាខ្មែរ៧០ភាគរយនិងចាប់ពីថ្នាក់ទី៤ ត្រូវរៀនភាសាខ្មែរ​១០០ភាគរយ។

តាមរយៈការអនុវត្តជាក់ស្ដែងនូវកម្មវិធីអប់រំពហុភាសានេះ លោកបានសម្គាល់ឃើញថាសេដ្ឋកិច្ចទូទៅ របស់សហគមន៍ទាំងមូលមានការរីកចម្រើនមួយផ្នែកធំ។ ហើយតាមរយៈកម្មវិធីនេះផងដែរ លោករំពឹងថា​ការអប់រំនឹងត្រូវបានចាក់ចូលទៅគ្រប់តំបន់ មិនថាជា តំបន់ដាច់ស្រយាលយ៉ាង​ណានោះទេ។

តាមទិន្នន័យពីការិយាល័យផែនការ និងកិច្ចសហប្រតិបត្តិការ នៃនាយកដ្ឋានអប់រំពិសេសបង្ហាញថា ចាប់ពីឆ្នាំ ២០០២ ក្រសួងអប់រំបានអនុវត្តនូវការអប់រំបែបពហុភាសា ផ្ដោតពិសេសលើខេត្តចំនួន៥ របស់កម្ពុជាគឺ ខេត្តរតនគិរី ស្ទឹងត្រែង មណ្ឌលគិរី ព្រះវិហារ និងក្រចេះ។ កម្មវិធីនេះបានអនុវត្ត​នៅ​តាម​សាលាមត្តេយ្យសិក្សារដ្ឋ ៤កន្លែង និងមត្តេយ្យសិក្សាសហគមន៍ ១២៤​កន្លែងនៃតំបន់គោលដៅ។ ភាសាដែល​បាន​ប្រើប្រាស់សម្រាប់បង្រៀនរួមមាន ភាសាទំពួន គ្រឹង ព្នង កួយ ក្រោល កាវ៉ែត ព្រៅ ចារ៉ាយ និងកាចក់៕ ដោយ៖ កែវ បុស្បា

ads banner