«សកេរ» របាំសហសម័យថ្មីមួយ បង្កើតឡើងដោយសិល្បករខ្មែរ

អត្ថបទដោយ៖
CPA

ភ្នំពេញ៖របាំ​សហ​សម័យ​ត្រូវ​បាន​បង្កើតឡើង​នៅ​ពាក់កណ្តាល​សតវត្ស​ទី​២០ ហើយរបាំ​រាំ​មួយ​ប្រភេទ​នេះ​គឺជា​កា​រច្របាច់បញ្ចូលគ្នា​រវាង​របាំ​ប្រពៃណីជាតិ​នូវ​ជំនាញ​បច្ចេកទេស​ថ្មី​ក្នុង​សិល្បៈ ​និង​ជំនាញ​បច្ចេកទេស​ក្នុង​ទ​ម្រ​ង់​បុរាណ​។

របាំសហសម័យ ​ជា​របាំ​​ដែល​កើតចេញពី​គំនិត​ច្នៃប្រឌិត​របស់​អ្នកសិល្បៈ​ ហើយរបាំសហសម័យ​តែង​ត្រូ​វ​បានសិល្បករ បង្កើតថ្មីជាបន្តបន្ទាប់ដើម្បី​បង្ហាញ​ពី​កង្វល់ ​ឬបញ្ហាផ្សេងៗ​នៅក្នុង​សង្គម​​។​

ជាក់ស្តែងស្នាដៃសិល្បៈ «សកេរ» ជាស្នាដៃបង្កើតថ្មីពីសិល្បករខ្មែរក្នុងឆ្នាំ២០២២ ​ដោយការយកទម្រង់​រ​បាំ​​បុ​រាណរឿងរាមកេរ្តិ៍មកបូកផ្សំ និងសិល្ប:សហសម័យ រួមទាំងការប្រើបច្ចេកទេសសម័យទំនើប ធ្វើ​ឱ្យ​ស្នាដៃ​នេះក្លាយជាស្នាដៃបែបឌីជីថល ដ៏ពិសេសដែលអ្នកទស្សនាពុំដែលធ្លាប់បានឃើញពីមុន​មក។​

លោក ង៉ែត រ៉ាឌី ជាអ្នកដំឡើងស្នាដៃ «សកេរ» និងជាមន្ត្រីនៃសាកលវិទ្យាល័យភូមិន្ទវិចិត្រសិល្បៈ បានប្រាប់​ឱ្យដឹងថា ស្នា​ដៃបែបសហសម័យថ្មីនេះ ត្រូវបានបង្កើតក្នុងឆ្នាំ២០២២ ដោយ​ការផ្សាភ្ជាប់​ទៅនឹងប្រ​ធា​នបទ «ទង្វើថ្ងៃនេះ ផលតបស្នងថ្ងៃស្អែក» ហើយស្នាដៃនេះ​ក៏ទទួល​បានជ័យលាភីក្នុងកម្មវិធីរដូវវប្បធម៌​​ឆ្នាំ២០​២​២ ដែលរៀបចំដោយអង្គការសិល្បៈខ្មែរអម្រឹតៈផងដែរ​។​

លោក ង៉ែត រ៉ាឌី បានរៀបរាប់ឱ្យដឹងពីអត្ថន័យនៃពាក្យ «សកេរ» ថា៖ «ពាក្យ ស​ និងកេរ គឺជាពាក្យបូកផ្សំ ស=សក្ការៈ រីឯ កេរ=កេររបស់ព្រះមហាក្សត្រ ជាបុព្វបុរសរបស់ខ្មែរ»។​

កំពុងហាត់សមផង និងឆ្លៀតផ្តល់បទសម្ភាសន៍ផង លោក រ៉ាឌី បង្ហាញការ​យល់ឃើញ​ថាស្នាដៃ​ថ្មីសន្លាងមួយនេះនឹង​ក្លាយ​ជា​ចំណងដៃ​ដល់យុវជន​ជំនាន់ក្រោយឱ្យមាន​ឱកាស​សិក្សា បន្ថែមលើជំនាញរបស់ខ្លួន និ​ងការវិភាគឱ្យការតែស៊ីជម្រៅផងដែរ។ ​

លោក ង៉ែត រ៉ាឌី បញ្ជាក់ថា ៖ «ការបង្កើតស្នាដៃថ្មីបែបសហសម័យនេះ គឺយើងចង់ជំរុញដល់​អ្នកជំនាញ និងក្មេងៗជំនាន់ក្រោយឱ្យផ្តោតលើទាំងបច្ចេកទេស និងគ្រឹះសំខាន់របស់ជំនាញមួយនេះ ព្រោះ​សព្វ​ថ្ងៃ​យើ​​​ងកំពុងតែប្រឈម លើបញ្ហាធនធាន ឬអ្នកជំនាញដែលវាជាបញ្ហាចម្បងក្នុងពេលបច្ចុប្បន្ន និងអនា​គ​ត​»។​

លោក​បន្តទៀត​ថា៖«ស្នាដៃនេះក៏ជំរុញការហាត់សមបែបលក្ខណៈល្ខោនអាន ឬដោយ​មា​ន​អ​ត្ថ​ប​ទរឿងមុន និងមានអ្នកពោលជូនដើម្បីឱ្យសិល្បករកាន់តែយល់ច្បាស់អំពីដំណើរឃ្លាព្យាង្គរបស់​ការ​ពោ​ល​ដើ​ម្បី​ធ្វើឱ្យការបង្ហាញជូនកាន់តែសុក្រិត ល្អប្រសើរ ដោយសារ​ការពោល​របស់​ល្ខោនខោល​គឺជា​ខ្លឹម​រ​ប​ស់​​ទម្រង់មួយនេះ»។​

ម្ចាស់ស្នាដៃរូបនេះបន្តថ្លែងថា ស្នាដៃរបៀបថ្មីមួយនេះក៏នឹងលើកទឹកចិត្តដល់​សិល្បករកុំឱ្យ​ផ្តោត​លើតែមួយតួអង្គ តែគួរសិក្សាលើតួអង្គដទៃទៀត និងអាចប្រើប្រាស់បច្ចេកទេសផ្សេងណាមួយ ​ជាមធ្យោបាយ​សម្រាប់​កា​រវិវឌ្ឍន៍បន្តទៅមុខទៀតផងដែរ។ ​

លោក រ៉ាឌី បញ្ជាក់ថា ៖ «ឧទារហណ៍ថា ​ជាក់ស្តែងក្នុងស្នាដៃនេះ បើសម្តែងជាច្បាប់ដើមត្រូវប្រើ​មនុស្សប្រ​ហែលជា ១២នាក់ តែបើ​ជាវីធីសាស្ត្រ​ថ្មីនេះ​យើង​ប្រើ ​មនុស្សតែ​បួននាក់​ប៉ុណ្ណោះ ​ក្នុងរយៈពេល៤០នាទីនៃលំនាំ​ឈុតរឿង ថ្វាយព្រះទម្រង់ ដែលដកស្រង់ចេញពីរឿងរាមកេរ្តិ៍។ លើសពីនេះ សិល្បករថែមទាំងបានសា​កល្បងស្វែងយល់ពីដំណើរការក្នុងការរុករកវិធីសាស្ត្ររួមគ្នា និងចែករំលែកគោលគំនិតដល់គ្នាទៅវិញទៅមក»។​

ជាស្នាដៃថ្មីបែបឌីជីថលបង្កើតថ្មី លោក ង៉ែត រ៉ាឌី ថាលោកបានសាកល្បងបច្ចេកទេស​ថ្មីៗ​ដើម្បីផ្សំ​ជាមួយ​នឹ​ងដំណើររឿងដោយប្រើបច្ចេកទេសដូចជា៖ Sound Effect, Projector as an Image, Prop experimentation ដើម្បីរៀបរៀងរបៀបថ្មីដែលឈរលើសាច់រឿងចាស់ក្នុងទម្រង់ល្ខោនខោល។ ​​

ជាស្នាដៃថ្មី រមែងត្រូវការពេលវេលាយូរ លោក រ៉ាឌី បានឲ្យដឹងថា សម្រាប់ការសម្តែង ១ដង គឺត្រូ​វ​ចំ​ណា​យ​ពេលហាត់សម និងថតអស់រយៈពេលជិតមួយខែឯណោះ។​​

ក្នុងនោះលោកបន្តរៀបរាប់ពីផលវិបាកថា ៖ «សម្រាប់ផលវិបាក​ គឺជាផ្នែកមួយក្នុងដំណើរ​ផ្លាស់ប្តូរដែលសិ​ល្បករពួកគាត់បានខិតខំ សម្របខ្លួនលើអត្តចរឹកតួអង្គ ការរៀបរៀងថ្មី និងបូកផ្សំ​ទាំងទស្សនៈ លើឈុត ឆា​ក​នៃរឿងក៏ដូច​ជាព្យាយាមប្រើប្រាស់អ្វី​ដែលយើងមាន​នៅលើឆាក​ស្រាប់ ហើយអ្វីដែលំបាកខ្លាំង គឺត្រូវគិតពី​ការថតប្លង់ បែបឌីជីថលលើទម្រង់ទស្សនីយភាពមួយនេះ»។

ដោយសារជាស្នាដៃថ្មី អ្នកជំនាញសិល្បៈ​សហសម័យរូបនេះ មាន​បំណងផ្សព្វផ្សាយបន្ថែម ដោយលោកចង់ស្នើសុំការជួយពីស្ថាប័នណាមួយដើម្បីធ្វើការសម្តែងផ្ទាល់លើឆាក ក៏ដូចជាការ​ចែករំលែក​ទម្រង់ល្ខោនខោ​លក្នុងគោលដៅដើម្បីអភិរក្ស និងអភិវឌ្ឍន៍ឱ្យកាន់តែប្រសើរ។​

ជាមួយគ្នានេះ លោក ង៉ែត រ៉ាឌី ក៏ចង់សំណូមពរដល់​ប្រជាជនកម្ពុជាដែលតែងតែគាំទ្រ គោរព និង​ផ្តល់​តម្លៃលើទម្រង់សិល្បៈវប្បធម៌ ឲ្យបន្តឆន្ទៈដែលខ្លួនមាន និងចែករំលែក​ដល់កូនចៅ​ជំនាន់ក្រោយ​ផងដែរ​។ ​

បន្ថែមពីលើនេះ​ លោកក៏មានបំណងលើកទឹកចិត្តដល់យុវជនជំនាន់ក្រោយ​ គួរស្វែងយល់ និងវិភាគលើស្នា​ដៃថ្មី​តាមរយៈបទពិសោធន៍​ដែលខ្លួនមាន​ និងបើកចិត្តទូលា​យលើការយល់ឃើញ​ថ្មីមួយទៀតបែប​ស​ហ​សម័យ ដែលជាទម្រង់ ​ឬគោលគំនិតថ្មីក្នុងការបកស្រាយរាល់ចម្ងល់​ណាមួយដែលយើងចង់លើក​យកមកបង្ហាញជូន តាមរយៈស្នាដៃបង្កើតថ្មីរបស់អ្នកដំ​ឡើងស្នាដៃនៅ​កម្ពុជាផងដែរ។​

គួរបញ្ជាក់ថា បច្ចុប្បន្នស្នាដៃបង្កើតថ្មី «សកេរ» ទទួលបានការគាំទ្រពី អង្គការសិល្បៈខ្មែរអម្រឹតៈ សាកលវិទ្យាល័យភូមិន្ទវិចិត្រសិល្បៈ ក្រុមសិល្បៈក្រោមដំបូល(Roof Dance) និងអ្នកជំនាញជាច្រើនរូបនៅក្រសួ​ង​​វប្បធម៌ និងវិចិត្រសិល្បៈ៕​

ដោយ៖ស្រ៊ុន សិរី វឌ្ឍនៈ

ads banner