សុទិដ្ឋិនិយម​នៃ​គម្រោង​​ស្ពាន​ដី​គោក​ថៃ ​ក្រោម​ទំនាស់​នៃ​ភូមិសាស្រ្ត​នយោបាយ​​​ចិន-អាមេរិក​

គម្រោង​ស្ពាន​ដី​គោក​ថៃ​ឬ​ «​Thai ​Land ​Bridge​»​ ត្រូវ​បាន​ដាក់​ស្នើ​ឡើង​ដើម្បី​ធ្វើ​ជា​​ច្រក​របៀង​ដឹក​ជញ្ជូន​ពាណិជ្ជកម្ម​​របស់​ប្រទេស​ថៃ ​ដែល​នឹង​ត​ភ្ជាប់​ពី​​សមុទ្រ​អង់ដាម៉ង់​នៃ​ខេត្ត​ Ranong ​នា​ភាគ​ខាង​លិច​ ទៅ​ឈូង​សមុទ្រ​ថៃ​នៃ​​ខេត្ត​ Chumphon​ ​នាភា​គ​ខាង​កើត​ និង​ជំនួស​ឱ្យ​ផែនការ​​ជីកព្រែ​ក​ក្រា​ (Kra Cannal) ​​​របស់​ខ្លួន​លើ​ឧបទ្វីប​​ម៉ាឡេ​​​។ ​

គម្រោង​​នេះ​ស្នើ​​ឡើង​ដើម្បី​សាង​សង់​កំពង់​ផែ​សម្រាប់​ឱ្យ​កប៉ាល់​ដឹក​ទំនិញ​ធំ​ៗ​ចូល​ចត​នៅ​ក្នុង​ខេត្ត​​ភាគ​ខាង​ត្បូង​នៃ​ប្រទេស​ទាំង​២​​​​ ដែល​នឹង​ត​​ភ្ជាប់​ដោយ​ប្រព័ន្ធ​គមនាគមន៍ទាំង​​​ផ្លូវ​ដែក​ ផ្លូវ​ថ្នល់​ហាយវេ ​និង​បំពង់​បង្ហូរ​ប្រេង​ ហើយ​​តំបន់​​សេដ្ឋកិច្ច​​ពិសេស​​ផ្សេងៗ​ នឹង​ត្រូវ​បាន​សាង​សង់​ជុំ​វិញ​កំពង់ផែ​ទាំង​នោះ​ ដើម្បី​ទាក់​ទាញ​ការ​វិនិយោគ​ពី​បរទេស​។​

រដ្ឋាភិបាល​របស់​លោក​នាយក​រដ្ឋ​មន្រ្តី​ ប្រាយុទ្ធ ចាន់អូចារ ​​​បាន​និង​កំពុង​ជំរុញ​គម្រោង​ហេដ្ឋា​រចនា​សម្ព័ន្ធ​ដ៏​ធំ​មួយ​ដែល​មាន​ឈ្មោះ​ថា​ «​ច្រក​របៀងសេ​ដ្ឋកិច្ច​ភាគ​ខាង​កើត​»​ ដែល​ជា​ចំណុច​ស្នូល​នៃ​របៀប​វារៈ​សេដ្ឋកិច្ច​របស់​ខ្លួន​។​​ រដ្ឋាភិបាល​ក៏​បាន​បង្កើត​គំនិត​ផ្តួច​ផ្តើម​ច្រក​របៀង​សេដ្ឋកិច្ច​ភាគ​ខាង​ត្បូង​​ក្នុង​ឆ្នាំ​ ២០១៨ ​ដើម្បី​ទាញ​យក​ប្រយោជន៍​ពី​ធន​ធាន​ធម្មជាតិ​នៅ​ភាគ​ខាង​ត្បូង​ប្រទេស​ថៃ ​ហើយ​គម្រោង​​ Thai Land Bridge​ ដែល​មិន​ទាន់​ត្រូវ​បាន​អនុម័ត​ ​នឹង​​ក្លាយ​​ជា​​កត្តា​​ជំរុញ​​សំខាន់​​ក្នុង​​ការ​​អភិវឌ្ឍ​​ហេដ្ឋា​រចនាសម្ព័ន្ធ​​នៅ​​តំបន់​​នេះ​។​

លោក​​ Pornsak Kaewthavor ​ប្រធាន​សភា​ពាណិជ្ជកម្ម​ខេត្ត​ Ranong ​​និយាយ​ថា​៖​ «​កំពង់ផែ​​នឹង​ផ្តល់​ជូន​នូវ​ផ្លូវ​ពាណិជ្ជកម្មពី​សមុទ្រ​ថ្មី​មួយ​ ដែល​តភ្ជាប់​ប្រទេស​ថៃ​ទៅ​កាន់​ប្រទេសជ​ប៉ុន​ ចិន​ និង​វៀតណាម​នៅ​ភាគ​ខាង​កើត​ និង​ទៅ​កាន់​ប្រទេស​ឥណ្ឌា ​មជ្ឈិម​បូព៌ា​ និង​អឺរ៉ុប​នៅ​ភាគ​ខាង​លិច​»​។​ ​លោក​បន្ថែម​ថា​៖​ «​តាម​រយៈប្រតិបត្តិការ​រួម​បញ្ចូល​គ្នា​នៃ​កំពង់ផែ​ភាគ​ខាង​កើត​ និង​ខាង​លិច​ ដែល​ជា​ថ្នាំង​ដឹក​ជញ្ជូន​តភ្ជាប់​មហាសមុទ្រ​ប៉ាស៊ីហ្វិក-​ឥណ្ឌា ​ ថៃ​អាច​ក្លាយ​ជា​មជ្ឈមណ្ឌល​ពាណិជ្ជកម្ម​ដូច​ជា​​សិង្ហបុរី​»​។​

តាម​ការ​ចុះ​ផ្សាយ​របស់​កាសែត​ Nikkei Asia គ​ម្រោង​​ Thai Land Bridge ​​ត្រូវ​​បាន​​​គេ​​ប៉ាន់​​ស្មាន​​ថា​​នឹង​​ចំណាយ​ប្រាក់​សាង​សង់​​អស់​​ប្រហែល​ ៣ ​ប៊ី​លាន​​ដុល្លារ​ ​ឬ​​ ​១/១០ ​នៃ​តម្លៃ​ផែនការ​ជីក​ព្រែកក្រា​។​ រដ្ឋ​មន្ត្រី​ក្រសួង​ដឹក​ជញ្ជូន​ថៃ​លោក​ Saksayam Chidchob ​បាន​សង្កត់​ធ្ងន់​លើ​អត្ថប្រយោជន៍​សេដ្ឋកិច្ច​នៃផ្លូ​វ​ពាណិជ្ជកម្ម​ថ្មី​ ដោយ​និយាយ​ថា​ វា​នឹង​ត្រួស​ត្រាយ​ផ្លូវ​សម្រាប់​ប្រទេស​ថៃ​ដើម្បី​ក្លាយ​ជា​ «​ខ្លា​សេដ្ឋកិច្ច​»​ រ​បស់​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍​ម្តង​ទៀត​។​ ​រដ្ឋ​មន្រ្តី​ដដែល​និយាយ​កាល​ពី​ខែ​ចុង​វិច្ឆិកា​ឆ្នាំ​មុន​ថា​ គម្រោង​ស្ពាន​ដី​គោក​នេះ​ក៏​នឹង​អាច​ដឹក​ទំនិញ​រហូត​ដល់​ ២០ ​លាន​កុងតឺន័រ​ក្នុង​មួយ​ឆ្នាំ​។​

ចំណុច​​សំខាន់​នៃ​ស្ពានដីគោក​ដែល​​ស្នើ​ឡើង​ គឺ​ការ​កាត់​បន្ថយ​ចម្ងាយ​ដែលកប៉ាល់​ដឹក​ទំនិញ​ពី​អាស៊ី​បូព៌ា​ ​មជ្ឈិម​បូព៌ា ​និង​អឺរ៉ុប​ត្រូវ​ធ្វើ​ដំណើរ​ឆ្លង​កាត់​ច្រក​សមុទ្រម៉ា​ឡាកា ​(Malacca Strait)​។​ យោង​តាម​ក្រសួង​ដឹក​ជញ្ជូន​ថៃ កប៉ាល់​សរុប​ចំនួន​ជាង​ ៨៥ ០០០​ បាន​​ឆ្លង​កាត់​ច្រក​សមុទ្រ​នេះ​ក្នុង​ឆ្នាំ​ ២០១៨។​ ​

ចំនួន​នេះ​ត្រូវ​បាន​គេ​ព្យាករណ៍​ថា​នឹង​កើន​ឡើង​ដល់​ជាង​ ១២៨ ០០០ ​​​ក្នុង​រយៈ​ពេល​ ១០ ​ឆ្នាំ​ ដែល​អាច​លើស​ពី​ដែន​កំណត់​នៃ​ច្រក​ដែល​គេ​ប៉ាន់ស្មាន​ថា​អាច​ឱ្យ​នាវា​ចំនួន​ ១២២ ០០០ ​ចូល​បាន​ក្នុង​១​ឆ្នាំ​ ស្រប​ពេល​ដែល​ការ​កក​ស្ទះ​ខ្លាំង​ពេក​ នឹង​បង្កើន​ហានិភ័យ​នៃ​ការ​ពន្យារ​ពេល​ និង​ការ​ប៉ះ​ទង្គិច​គ្នា​។​

គម្រោង​​ស្ពាន​ដី​គោក​​ នឹង​​មិន​​ត្រឹម​​តែ​​ជួយ​​បញ្ចៀស​​ហានិភ័យ​​បែប​​នេះ​​​ទេ​ ប៉ុន្តែ​​ថែម​​ទាំង​​កាត់​​បន្ថយ​​ចម្ងាយ​​ធ្វើ​​ដំណើរ​​ដល់​​ទៅ​ ១ ២០០ ​គីឡូម៉ែត្រ​ ឬ​ស្មើ​នឹង​ការ​ធ្វើ​ដំណើរ​តាមកប៉ាល់​​​ប្រហែល​២​ថ្ងៃ​។​ ប៉ុន្តែ​ការ​ប្រើប្រា​ស់ស្ពា​នដី​គោក​នេះ ក៏​​នឹង​រួម​បញ្ចូល​ការ​ដឹក​ជញ្ជូន​ទំនិញ​ពី​កប៉ាល់​ទៅ​កាន់​រថភ្លើង​ ឬ​ឡាន​ដឹក​ទំនិញ​ ហើយ​បន្ត​ទៅកប៉ាល់​​ម្តង​ទៀត​។​

យ៉ាង​ណា​មិញ​ អ្នក​​ជំនាញ​​មួយ​ចំនួន​​មាន​​មន្ទិល​​លើ​​លទ្ធភាព​សេដ្ឋកិច្ច​​នៃ​​គម្រោង​ស្ពាន​ដី​គោក​នេះ​។​ នាយក​ប្រតិបត្តិ​នៅ​ក្រុមហ៊ុន​ដឹក​ជញ្ជូន​មួយ​របស់​ជប៉ុន​​និយាយ​បែប​​អនាមិក​ប្រាប់​កាសែត​ Nikkei Asia ​ថា​៖​ «​វិធីសាស្រ្ត​នេះ​នឹង​មិន​សម​ហេតុ​ផល​ទេ​ លុះ​ត្រា​តែ​ការ​ដឹក​ជញ្ជូន​ដោយ​រលូន ​និង​រហ័ស​រវាង​កប៉ាល់​ ហើយ​យាន​ជំនិះ​លើ​ដីគោក​ត្រូវ​បាន​ធានា​។​ ​ស្ពាន​ដី​គោក​នេះ​ ​នឹង​មិន​អាច​ប្រកួត​ប្រជែង​ជាមួយ​ច្រក​ម៉ាឡាកា​ ដែល​​មិន​ត្រូវ​ការ​លើក​ដាក់​ទំនិញ​ចុះ​ឡើង​នោះ​ទេ​»​។​

យ៉ាង​ណា​​មិញ​ លោក​ Suwat Nualkaw ​​ទទួល​បន្ទុក​ផ្នែក​រដ្ឋ​បាល​នៅម​ហាវិទ្យាល័យភ​ស្តុភារ​ និង​ចង្វាក់​ផ្គត់ផ្គង់​នៃ​សកល​វិទ្យាល័យ​ Suan Sunandha Rajabhat ​អះ​អាង​ថា​ ផ្លូវ​ទាំង​២​នេះ​អាច​ប្រើ​ប្រាស់​​សម្រាប់​ប្រភេទ​ទំនិញ​ផ្សេង​ៗ​គ្នា​។​​ ឧទាហរណ៍ ​ច្រក​សមុទ្រ​ម៉ាឡាកា​ អាច​ប្រើ​សម្រាប់​ដឹក​ជញ្ជូន​អង្ករ​ និង​ស៊ីម៉ងត៍​ ហើយ​ស្ពាន​ដី​គោក​សម្រួល​ខាង​​ផ្នែក​អេឡិចត្រូនិច​»​។​​

ខណៈ​ដែល​លទ្ធភាព​សេដ្ឋកិច្ច​​នៃ​​​គម្រោង​ត្រូវ​បាន​គេ​លើក​ឡើង​ គម្រោង​​ Thai Land Bridge ​ក៏រង​ពី​​ប៉ះពាល់​​​នៃ​​ភូមិសាស្រ្តន​យោបាយ​​សម្រាប់​ការ​ប្រកួត​ប្រជែង​ដ៏​ជូរ​ចត់​រវាង​សហរដ្ឋ​អាមេរិក​ និង​ចិន​ ជុំ​វិញ​ឥទ្ធិពល​នៅ​អាស៊ី​។​

ភ្លាមៗ​បន្ទាប់​ពី​ការ​សិក្សា​ពី​លទ្ធភាព​នៃ​គម្រោង​នេះ​​ចាប់​ផ្តើម​​ក្នុង​ខែ​កញ្ញា ​ឆ្នាំ ​២០២០ ​មន្ត្រី​មួយ​ចំនួន​នៅ​ស្ថានទូត​អាមេរិក​ប្រចាំ​ប្រទេស​ថៃ​​បាន​ធ្វើ​ទស្សនកិច្ច​ទៅ​ខេត្ត​ Ranong ​ហើយ​​ព្រមាន​មេ​ដឹក​នាំ​ធុរកិច្ច​ក្នុង​ស្រុក​ថា​ ការ​ចូល​រួម​របស់​​ចិន​នឹង​មិន​នាំ​មក​នូវ​ផល​ប្រយោជន៍​សេដ្ឋកិច្ច​ដល់​សហគមន៍​មូលដ្ឋាន​នោះ​ទេ​។​

សហរដ្ឋ​អាមេរិក​ក៏​បារម្ភ​ថា​ កំពង់ផែ​ថៃ​ធំ​ៗ​ថ្មី​ដែល​គ្រោង​សម្រាប់​គម្រោង​នេះ​នឹង​ស្ថិត​នៅ​ក្រោម​ឥទ្ធិពល​របស់​ទីក្រុង​ប៉េកាំង​ ហើយ​ធ្លាក់​ខ្លួន​ចូល​ទៅក្នុង​​ជោគ​​វាសនា​​ដូច​​កំពង់​ផែ​ស្រី​លង្កា​​ Hambantota ​កំពង់ផែ​ប៉ាគីស្ថាន​ Gwadar ​​និង​កំពង់ផែ​​មីយ៉ាន់ម៉ា​​ Kyaukphyu ​ជា​ដើម​ ហើយ​ថា​ចិន​នឹង​ប្រើ​ប្រាស់​មធ្យោបាយ​ទាំង​នេះ​សម្រាប់​គោល​បំណង​យោធា​។​

​ប្រទេស​ចិន​ កំពុង​ស្វែង​រក​ការ​កសាង​បណ្តាញ​ផ្លូវ​ដែក​ Pan-Asian ​​រត់​កាត់​ឧបទ្វីប​ឥណ្ឌូចិន​ ជាផ្លូ​វ​ជំនួស​សម្រាប់​ផ្លូវ​សមុទ្រ​ឆ្លង​កាត់​ច្រក​ម៉ាឡាកា​ ​និង​សមុទ្រ​ចិន​ខាង​ត្បូង​ ក្នុង​ករណីវិ​បត្តិ​សន្តិសុខ​កើត​ឡើង​នៅ​កន្លែង​ទាំង​នោះ​។​ ស្ពាន​ដី​គោក​ អាច​ដើរ​តួ​ជា​ផ្នែក​សំខាន់​នៃ​ផ្លូវ​បែប​នេះ​ ដោយ​ប្រសិន​បើការ​សា​ង​សង់​ក្រោម​​ជំនួយ​​ពី​​​ក្រុង​ប៉េកាំង​ វា​នឹង​ជួយ​​ចិន​​ក្នុង​គម្រោង​នៃ​គំនិត​ផ្តួច​ផ្តើម​ខ្សែ​ក្រវ៉ាត់​ និង​ផ្លូវ​ ​ដោយ​មិន​ធ្វើ​ឱ្យ​ខ្លួន​​ពឹង​ផ្អែក​ច្រើន​លើច្រ​ក​សមុទ្រម៉ា​ឡាកា ​និង​​ជា​តំបន់​នៃ​វត្តមាន​របស់​អាមេរិក​។​  

ប្រភព៖ Nikkie Asia

ឆាយ រត្ថា
ឆាយ រត្ថា
លោក ឆាយ រត្ថា ជាបុគ្គលិកផ្នែកព័ត៌មានវិទ្យា នៃអគ្គនាយកដ្ឋានវិទ្យុ និងទូរទស្សន៍ អប្សរា
ads banner
ads banner
ads banner